ID datové schránky:
88mb2zt
IČO: 00260096
MICHAL ŠKAPA / TRON & ONDŘEJ VYHNÁNEK / X-DOG
ACCEPT ALL COOKIES
18. 5. – 14. 7.
Michal Škapa s Ondřejem Vyhnánkem se představují na společné výstavě v Plané jako autoři výrazných a expresivních obrazů. Mimo dlouhou historii spolupráce je tentokrát spojuje výběr černobílých pláten, ale i nový mural art, který vznikl v Plané na místním sídlišti jako společná práce obou autorů.
Jejich díla jsou k vidění hned na několika místech ve městě.
GALERIE VE VĚŽI
Michal Škapa/Tron vystavuje část své tvorby věnované převážně fenoménu písma a gestičnosti writerského tagu. V druhé linii také neonové objekty, které už tradičně vychází z textu a znaku. Do prostoru zvonice je umístěna neonová site-specific instalace. Tady se projevuje i jeho výrazný cit pro barvu.
Ondřej Vyhnánek/X-Dog pro výstavu připravil sérii kresebných obrazů s černou linkou na bílém plátně, kde spolu ilustrace a nápisy vzájemně komunikují formou abstraktního komiksu. Figurální keramika, často komiksové postavy, to je další poloha jeho tvorby, kterou zde představuje.
BOJLEROVKA NA SÍDLIŠTI
Na bojlerové stanici, na sídlišti Fučíkova ul., č. p. 468, vznikl mural art (výtvarné umění aplikované na velké plochy a stěny ve veřejném prostoru). Plánský mural je inspirován svítáním, prvními paprsky, přechodem mezi nocí a dnem. Z malby je cítit magická tajemnost ranního okamžiku východu slunce.
GALERIE ZA SKLEM – výloha ve Hvězdné ulici
Nová výstavní plocha ve Hvězdné ulici vznikla z dlouho nevyužívaných výloh obchodního domu. Oba výtvarníci zde vystaví litografie a grafické listy, které pochází ze sítotiskové dílny Analog!Bros. Nejčastějším motivem grafik jsou pestré, složité městské tkáně.
MICHAL ŠKAPA / TRON (1978)
Patří do silné generace českých writerů, která se na české graffiti scéně objevila hned v první polovině devadesátých let, a postupně prošel nejzásadnějšími uskupeními své doby. Působil v oldschoolové DSK crew nebo provokativní a ironické CAP. Konfrontoval se i s mezinárodním prostředím, o čemž svědčí úspěšný atak newyorského metra na přelomu tisíciletí, který se stal jedním z mezníků domácí graffz subkultury. Náleží k okruhu autorů legendární pražské Trafačky a téměř patnáct let spolupracuje s MeetFactory, kde má také ateliér. Vyjadřuje se v různých médiích a formátech od muralů přes malbu akrylem či airbrushem po site-specific instalace a prostorové i světelné objekty. Je spoluzakladatelem sítotiskové dílny Analog!Bros a blízkým spolupracovníkem labelu BiggBoss. Od roku 2011 měl mnoho samostatných i kolektivních výstav v Česku i ve světě. V roce 2020 realizoval svůj zatím největší, 350metrový malovaný mural s názvem KOSMOS v bezprostřední blízkosti přistávací dráhy na letišti Václava Havla. Také reprezentoval Českou republiku na EXPO 2010 v Šanghaji.
Zásadní inspirační zdroj pro něj představuje město, ulice a paměť místa. Zpracovává syrové prostředí a sytostí barev znázorňuje rozsah zasažených vjemů. Barva zastupuje hluk, chaos i emoce. Tvoří i třírozměrné objekty, které shlukuje ve velkých, zahuštěných kompozicích s předobrazem města. Rozmáchlé tahy graficky zpracovaných liter a znaků se někdy s motivem městské tkáně prolínají, jindy tvoří samostatnou kresbu na grafickém listu nebo na plátnu.
ONDŘEJ VYHNÁNEK / X-DOG (1983)
V průběhu let prochází pod jménem X-DOG napříč domácí graffiti scénou a zabývá se parafrázemi světa superhrdinů, karikaturou a společenskou kritikou. Street art mu umožňuje naplňovat vlastní výtvarné ambice a posiluje jeho uměleckou identitu. Má za sebou řadu samostatných i skupinových výstav v České republice a v roce 2020 realizoval mural s motivem lilií a motýlů u stanice metra Opatov. Své stopy zanechal také v Paříži a Riu de Janeiru. Do charakteru jeho malby se promítají nejrůznější inspirační zdroje – výtvarná kultura jihoamerických národů, naivní umění, pop art nebo komiks. S určitou dávkou ironie a nadsázky se zabývá základními otázkami lidské existence. Jeho plátna zobrazují mutující společnost i přírodu, varovné vize sci-fi měst v symbióze s nadreálnými zvířaty či rostlinami, lidskou posedlost, fobie i snahy o dobývání cizích světů. Snaží se zobrazit přerod reálného světa do digitálního. Velkým zdrojem inspirace je pro něj internet, fake news, překrucování informací a pravdy… Pracuje s motivem mimikrických kreseb, které zkoumá a rozvíjí v zahuštěné obrazové ploše, a do jeho kompozic nenápadně pronikají i témata kvality života, stárnutí, inflace. Práce v keramické dílně Maříž ho dovedla k volné tvorbě keramické plastiky a rozsáhlým realizacím mozaiky. Využívá kombinací keramiky se sklem, minerály, kovem... Šamotová keramika je vystavena času i živlům, někdy zevnitř prorůstá krystaly nerostů, někdy se jí zmocní rostliny, rezavějící kovové prvky dobarvují glazuru.